23 Mart 2010 Salı

Cüneyt Çalışkur


Cüneyt Çalışkur adı benim için Edip Cansever ile birlikte önem kazanan isimlerden.

Ne yazık ki ondan önce kendisiyle ilgili çok önemli bilgilerim yoktu. Evet tiyatroyu severdim, giderdim de tiyatroya ....

Ama ne zaman ki "Ben Ruhi bey nasılım?" İstanbul Devlet Tiyatroları tarafından sahneye kondu bende bu oyunu ilk izleyenlerden biri olarak tiyatro çıkışında Edip ten sonra Cüneyt Çalışkur ismini de beynimin bir köşesine kazıyıvermiştim.

Edip Cansever in en büyük düşlerinden biriydi yaşarken bu eserinin sahnelenmiş olması. Ve ölümünden onca sene geçmesine rağmen bir yerde vasiyeti olan bu düşünceyi bir başka sanatçı yerine getiriyordu öncelikle.

Bunun yanında Edip Cansever kolaylıkla anlaşılabilecek bir şair değil.Onun edebiyat tarihimizdeki önemi bir kaç cümleyle geçiştirilemez. Başlı başına ayrı bir araştırma konusu olmalıdır bu.

Ve bu büyük şairin, Ben Ruhi Bey Nasılım? şiirinin sahneye konulması onu ve şiirlerini çok iyi bilmekle doğru orantılıdır. Ve Cüneyt Çalışkur bunu inanılmaz derece de iyi yapan sanatçılarımızdan oluverdi.

Ülkemizde şiirlerin sahnelenmesine alışıkındık.Daha önceden Nazım Hikmet in şiirleri de sahnelenmişti ama bu sefer iş gerçekten kolay gözükmüyordu.

Cüneyt Çalışkur un tam 20 yılını almış bir çalışmadan söz ediyoruz....

Açıkcası tiyatro tarihimizde yüz aklarımızdan biridir bu oyun.İlk oynanış 19 Ekim 2001 tarihine denk geliyor ve çok uzun yıllar kapalı gişe olarak sahnede kalabilen oyunlardan bir tanesidir.

Burada onu sahneye koyan yönetmen, sanatçı Cüneyt Çalışkur ile birlikte mükemmel yetenekleriyle bana göre aynı zamanda inancı da sergileyen oyuncuların büyük katkısı var.

Eseri künyesiyle birlikte verecek olursam ortaya şu isimler çıkıyor;

Yazan: Edip Cansever

Rejisör:
Cüneyt Çalışkur

Dekor:
Ethem İzzet Özbora

Kostüm:
Gülhan Kırçova

Işık:
Önder Arık

Müzik:
Tamer Çıray

Oyuncular:
Uğur Polat
Taner Birsel
Rüçhan Çalışkur
Mahmut Gökgöz
Ali Fuat Çimen
Ali Ersin Yenar
Canan Sanan
İbrahim Selim

1

Bu eserin yapısında teatral özellikler vardır.

Şiiri genellikle kısa olarak kabul eden yada seven bizler için Edip Cansever aykırı bir şairdir. Tüm şiirleri olmasa bile bazı şiirleri oldukça uzundur.Ben Ruhi Bey Nasılım? da bu özellikleri taşıyan şiirlerinden biridir.

Bildiğimiz, Edip Cansever in uzun şiir yazma tutkusunun olduğudur. Onunla yapılan söyleşilerde şu cümlelerine rastlarız;

"Neden bazen ben uzun şiirler yazmadan edemiyorum. Hatta bazı şiirlerimde öykü öğesi de var, oyun öğesi de var, diyaloglar var düpedüz... Sevdiğim bir romancıyı okurken şiir tadı duyuyorum diyemem ama, bir Homeros kadar, bir Shakespeare kadar da haz duyuyorum ve şiirime bunların bir başka yoldan da etkisi oluyor.“

Onun bu en büyük arzusunu dile getiren Cüneyt Çalışkur u biraz tanıtmakta fayda var diye düşünenlerdenim.

Edip Cansever ile ilgili tanıtım ve açıklamalar www.dolandagel.com.tr da devam edecektir.


Cüneyt Çalışkur

1978 yılında, Ankara Devlet Konservatuarı yüksek bölümünden mezun oldu.

O dönem, konservatuar sınıf arkadaşları arasında Nihat İleri, Civan Canova, Ege Aydan, Levent Öktem, İpek Bilgin, Levent Özdilek, Melek Baykal, Zuhal Olcay ve kendisi gibi tiyatro oyuncusu olan ablası Rüçhan Çalışkur vardır.

Mezun olduğu yıldan itibaren Devlet Tiyatroları'nda görev almaya başladı. Tiyatro oyuncusu olarak başladığı sanat hayatına, tiyatro yönetmeni olarak devam etti.

Yönettiği oyunlar ( Ben Ruhi Bey Nasılım, 8 yıl), ( Leenane'in Güzellik Kraliçesi, 9 yıl) yıllarca İstanbul Devlet Tiyatrosu tarafından sahnelendi ve "kapalı gişe" oynadı.

Yönettiği oyunlar birçok ödül aldı. Dönem dönem, Sinema ve Televizyon çalışmaları da yapmaktadır. Ayrıca, tiyatro oyuncusu, Rüçhan Çalışkur ile kardeşlerdir.

Yine, tiyatro oyuncusu olan İpek Bilgin evlenmiş ve bu evlilikten Çağ Çalışkur adında bir çocukları olmuştur. Türkiye'nin önde gelen tiyatro yönetmenlerinden olan, Cüneyt Çalışkur, halen İstanbul Devlet Tiyatrosu "sanatçı" kadrosundadır.

Aldığı ödüller

5. Afife Tiyatro Ödülleri : " Leenane'in Güzellik Kraliçesi" İstanbul Devlet Tiyatrosu - 2001

Avni Dilligil Ödülleri : " Leenane'in Güzellik Kraliçesi" İstanbul Devlet Tiyatrosu - 2001

Yönettiği oyunlar

Gorgonun armağanı
Ben Ruhi Bey Nasılım
Leenane'in Güzellik Kraliçesi
Sokağa Çıkma Yasağı
Bir Casusa Ağıt
Peynirli Yumurta
The Got "Final"

Filmografisi

Cennetin Çocukları : 2008 Hamza
Gümüş : 2005 Ahmet
İstanbul Kanatlarımın Altında : 1996
Bekle Dedim Gölgeye : 1990

2009-2010 sezonunda "Ben Ruhi bey Nasılım?" halen sergilenmeye devam ediyor.Aynı zamanda yeni oyunu "Kredi kartı vak a aaa "seyircilerle buluşmaya devam ediyor.

Cüneyt Çalışkur a Türk tiyatrosuna katkılarından dolayı teşekkür ediyor ve bu yazıyı onun bir cümlesiyle sonlandırmak istiyorum;

"Nietzsche "Sizi öldürmeyen şey güçlendirir!" diyor. Ben de oyunlarımda "Sizi öldürmeyen şey sakat bırakır!" diyorum . "

2

Ne yazık ki bu değerli sanatçımızı 28 mart-2011 tarihinde kaybetmiş bulunuyoruz.

Onunla ilgili olarak yazdığım bu yazıya bu amaçla geri dönmek canımı acıtmakta. Gerçekten büyük bir kayıptır.

Ve doğal olarak içim sızlamaya hep devam edecektir.

sanem uçar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

yorumunuz incelendikten sonra yayınlanacaktır