29 Kasım 2010 Pazartesi

Fazıl Say- Türkiye'nin Yüz Akı




1970 yılında Ankara'da dünyaya gelen Fazıl Say, yazar ve müzikolog Ahmet Say'ın oğludur. Dört yaşında piyano eğitimine başlayan Fazıl Say "Üstün Yetenekli Çocuklar için Özel Statü" de Ankara Devlet Konservatuarında eğitimini tamamlamıştır.

İlk müzik eğitimine obuacı Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme alıştırmalarıyla üç yaşındayken başlamıştır. Daha sonra Mithat Fenmen den alınan piyano, soljef, teori dersleri Mithat Fenmen in 1982 yılında ölümüne kadar sürmüştür. Bu yıldan sonra Fazıl Say ı Ankara Devlet Konservatuarında öğrenci olarak görüyoruz.

Konservatuar yıllarında Kamuran Gündemir ile piyano, İlhan Baran ile kompozisyon dersleri almıştır. Kamuran Gündemir, yorum kavrayışı gerektiren yapıtlar üzerinde üst düzey bir değerlendirme ortamı yaratarak öğrencisini yetiştirmiş, İlhan Baran ise ona kompozisyon eğitiminin temeli olan teknik donanımları kazandırmıştır. Donanımların başlıcaları armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, Türk Müziği makamsal ve ritmik sistemleri, caz armonisi ve stil araştırmalarıdır. İlhan Baran, ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için Ertuğrul Oğuz Fırat'dan yararlanılmasını istemiş ve Fazıl Say, üç yıl Fırat'dan ders almıştır.

Son derece yoğun geçen konservatuar yıllarından sonra 1987 yılındda Konservatuarı bitiren Fazıl Say Almanya’nın DAAD bursuyla bu ülkeye gitmiş, Düsseldorf Müzik Yüksek Okulu’nda ABD'li piyanist David Levine'in öğrencisi olmuştur. Dünyanın önde gelen Schubert yorumcularından olan Levine, "Yaratıcı Yorumculuk" açısından örnek bir piyanisttir. Fazıl Say, piyanist kimliğiyle onu örnek almıştır.

Türkiye'nin bu alanda yetiştirdiği en önemli müzisyenlerimizdendir. Sadece konser piyanisti değil, aynı zamanda besteci ve yazardır da.

Yaşamı boyunca bir çok ödülün sahibi olan Fazıl Say ın aldığı ödüller şunlardır;

Avrupa Birligi Piyano Yarışması, 1991
Genç Konser Solistleri Yarışması Avrupa Birinciliği, 1994
Genç Konser Solistleri Yarışması Dünya Birinciliği, 1995
Radio France/Beracasa Vakfi Ödülü, 1995
Paul A. Fish Vakfı Ödülü, 1995
Boston Metamorphosen Orkestrası Solist Ödülü, 1995
Maurice Clairmont Vakfı Ödülü, 1995
Telerama Ödülü, 1998, 2001
RTL Televizyonu Ödülü, 1998
Le Monde de la Musique Ödülü, 2000
Diapason d’Or ( Altın Plak ) Ödülü, 2000
Classica Ödülü, 2000
Le Monde Ödülü, 2000
Avusturya Radyo-TV Ödülü, 2001
Deutsche Phono Akademie ECHO Ödülü, 2001
Yılın Bestecisi Ödülü, Andante Klasik Müzik Ödülleri, 2010
Yılın Piyanisti Ödülü, Andante Klasik Müzik Ödülleri, 2010

Bu aldığı ödüller büyük bir özverinin ve emeğin karşılığımıdır bilemiyorum ama Fazıl Say ın eserlerine göz attığımızda şaşırmamak mümkün değil.



Besteleri;

1. 'Prelüdler', flüt ve piyano için, 1985; ilk seslendirme: Mehmet Mesci ve F. Say, (1986).
2. 'Süit', piyano için, (1986).
3. 'Siyah İlahiler', keman ve piyano için, 1987; ilk seslendirme, Götz Bernau ve Sayali Dadaş; Berlin’in 750. yılı kutlamaları dolayısıyla, 1987.
4. 'Gitar Konçertosu', 1987; bu yapıtı geri çekti, 1997’de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı.
5. 'İpekyolu', piyano için, 1989; ilk seslendirme: RIAS Berlin Radyosu, canlı yayın: F. Say, 1989; sonradan konçertoya dönüştürüldü.
6. 'Yansıtmalar', keman, piyano ve orkestra için konçerto, 1991; ilk seslendirme: Eduard Maturet yönetimindeki Berlin Senfoni Orkestrası, solistler; Götz Bernau, F. Say, 1991.
7. 'Nasreddin Hoca’nın dansları' (sonradan “Türk Dansları” olarak adı değiştirilmiştir), piyano için, 1991.
8. 'Antik Anadolu Modları Albümünden', piyano için, 1991.
9. 'Üç Masal', oda orkestrası için: (12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için), 1992.
10. 'Liszt’in si minör sonatı orkestralaması”; büyük orkestra için, 1992.
11. 'Altı Prelüd' Debussy’nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fagot, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü, 1992; ilk seslendirme: besteci yönetimindeki Yeni Müzik Topluluğu, Köln, 1992.
12. 'Paganini’nin temaları üzerine çeşitlemeler” (modern caz stilinde) piyano için, 1993.
13. 'İpekyolu', piyano konçertosu, 1994; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, solist: F.Say, 1995.
14. 'Fantazi parçaları', piyano için, 1993.
15. 'Caz Fantazileri', piyano için, 1994.
16. 'Senfoni Konçertant', piyano ve büyük orkestra için, 1993; ilk seslendirme: Gürer Aykal yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, solist: Fazıl Say, 1996; orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksafon, 2 fagot, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8).
17. 'Gitar ve Orkestra için', (gitar konçertosunun yeniden yazılışı), 1996.
18. 'İki Ballade', oda orkestrası için; 1996 ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
19. 'Oda Senfonisi', oda orkestrası için, 1996; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996.
20. 'Kara Toprak', piyano için, Aşık Veysel’in teması üzerine, 1997.
21. 'Gülnihal', piyano için, Hamamizade İsmail Dede Efendi’nin teması üzerine, 1997.
22. 'Kadanslar', Mozart’ın piyano konçertoları için kadanslar, 1987 – 1996.
23. 'Nazım Oratoryosu', piyano, solo ses, koro ve orkestra için, 2001.
24. 'Metin Altıok için Ağıt', piyano, solo ses, koro ve oda orkestrası için, 2002/2003.
25. 'Piyano Konçertosu, No:3', piyano ve orkestra için, 2001.

Genellikle konservatuarlarımızdan yetişen müzisyenlerimizi yorumcu olarak dinleriz. Fazıl Say mükemmel piyano tekniğinin yanında müzik dağarcığına kazandırdığı sayısız değerli eserleriyle de önde olan sanatçılarımızdandır.

video


Albümleri;

Tchaikovsky;Piano Concerto No.1, Liszt; Sonata in B Minor
Nazım
Mozart, Haydn, Beethoven
Metin Altıok Ağıtı
Bikent Senfoni orkestrası "Nazım"
Metamorphosen Chamber Orcestra Scott Yoo
Best 5 Fazıl Say
Fazıl Say plays Bach , Tchaikosky, Liszt, Stravinsky&Gershwin
Mozart; Piano Sonatas
Mozart
Haydn
Beethoven;Appassionata;Waldstein;The Tempest
Black Earth
Beethoven, Ravel, Bartok, Say
1001 Nights In The Harem

Bu denli üretken bir sanatçının bunları ortaya koyabilmek için yeteneğin ötesinde duyarlı bir yüreğe de sahip olması gerekir. Bu anlamda da ne deni duyarlı olduğunu kitaplarından anlayabiliriz.

Kitapları;

Yalnızlık Kaderi (Doğan Kitap)
Metin Altıok Ağıtı( Evrensel Basın Yayın)
Uçak Notları( Müzik Ansiklopedisi Yayınları )



Henüz çok genç olduğunu düşünürsek bu eserlerin sayısının artması olasılığı müzik severleri mutlu eden faktörlerden sadece bir tanesidir.

Türkiye'nin yüz akı bu sanatçımıza başarılar diliyorum.


sanem uçar

1 yorum:

  1. Herkes Fazıl Say'ın magazinsel söylemleriyle uğraşıp durdu, kimse bu adam ne yapıyor ne yazıyor, besteleri nelerdir eserlerinden dur bir tanesini dinleyeyim falan demedi.. Burada Fazıl Say'ın yarattığı her şeyi derli toplu bir arada görünce gerçekten insanın kafasında başka bir kimlik oluşuyor. Bu yaşta ne çok albüm ne çok beste ne çok birikim...Beğenmiyorsa gitsin başka bir ülkede yaşasın diyenler umarım bir parça utanırlar.

    YanıtlaSil

yorumunuz incelendikten sonra yayınlanacaktır